< VISSZA

4. Uránia Filmnapok: A Jó, a Rossz és a Csúf

Buono, il brutto, il cattivo
olasz-spanyol-nyugat német western, rendezői változat, 155 perc, 1966
angol nyelven, magyar felirattal

Időpontok:

Rendező: Sergio Leone

Író: Sergio Leone, Luciano Vincenzoni
Forgatókönyvíró: Agenore Incrocci Furio Scarpelli
Zeneszerző: Ennio Morricone
Operatőr: Tonino Delli Colli
Vágó: Nino Baragli, Eugenio Alabiso

Szereplők: Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef

Minden idők egyik legkedveltebb (italo)westernjét nem csupán eposzi mérete és lehengerlő meseszövése – az úti- és a bandita-western elemeinek ötvözése az amerikai polgárháborús háttérrel – teszi nevezetessé: elévülhetetlen érdemei közé tartozik a rendező, Sergio Leone jellegzetes stíluseszközeinek csúcsra futtatása is. A Dollár-trilógia befejező darabját jelentő A Jó, a Rossz és a Csúf képépítkezésében és feszültségteremtésében meghatározó szerepet tölt be a montázs, amely a premier plánok és a totálképek kontrasztját variálja a nyitó képsoroktól kezdve a szenzációs fináléig:  a címszereplők, azaz Clint Eastwood, Lee Van Cleef és Eli Wallach „mexikói felállásáig”. A rítusként előadott (ötperces!) pisztolypárbajban az arcokra, a kezekre – sőt, a szempárokra – fókuszáló közelképekben sűrűsödik a végzetes pillanatig tartó fizikai és lelki rákészülés, míg a totálok grandiózus tájképei miniatürizálják a szereplőket. Hasonlóan feledhetetlen a „Csúf” végtelennek tetsző körkörös futását mutató, avagy az „arany extázisát” érzékeltető montázs, amely a rohanást az elmosódó terek látványával váltakoztatja. E beszéd nélküli képsorok Ennio Morricone nagyszabású kísérőzenéjével – vagyis a „függőleges montázsként” is jegyzett hangsávval – válnak teljessé, a ritmikus montázs katartikus példáit eredményezve.

A cselekményről:
A polgárháború idején sajátos módját választja a pénzkeresetnek a mexikói Tuco és társa, Joe, akit Szőkének neveznek. A Tuco fejére kitűzött vérdíjak begyűjtéséből élnek. Szőke leszállítja a banditát a seriffnek, majd megmenti az akasztófától. Azután jöhet a következő város. Az üzlet virágzik, ám a két fickó összemarakodik az osztozkodásnál. A sivatagban egy kirabolt pénzszállító kocsira bukkannak, ám amikor Tuco le akar számolni társával, kiderül, hogy a haldokló tiszt elmondta Szőkének, hol rejtették el az aranyat. Tuco így kénytelen megint társulni Szőkével, ám az arany utáni hajszába a brutális Angyalszem is bekapcsolódik.

Tovább a 4. Uránia Filmnapok részletes programjához

Forgalmazó: Pannonia Entertainment

Angol nyelvű előzetes:

Hírlevél feliratkozás

Met 2024-25

Royal Ballet 2024/25

Exhibition On Screen - 2023

Az Ismeretlen Uránia - kötet

kávéház banner 290x

Uránia Aranykönyv

Hívjon minket +36 1 486-3400 Főoldal Az oldal tetejére

Pénztárnyitás: az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.
A kávézó a mozi nyitvatartási idejében tart nyitva.

© Uránia Nemzeti Filmszínház
Az Art-Mozi Egyesület tagmozija

1088 Budapest, Rákóczi út 21.

megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató

 
Kép elforgatása balra 90 fokkalElőzőSlideshow elindításaKövetkezőKép elforgatása jobbra 90 fokkal
loading
Ablak bezárása
Slideshow megállításaSlideshow elindítása